Christian Pentzold

Books

Pentzold, Christian (2016): Zusammenarbeiten im Netz. Praktiken und Institutionen internetbasierter Kooperation. Wiesbaden: Springer VS. [The practice of online cooperation] Dissertation award of the Sociology of Media Communication Section, German Communication Association. — Abstract

Die Studie untersucht die Praktiken und Institutionen erfolgreicher Kooperation, die durch das Internet als digitales, vernetztes Medium unterstützt wird. Am Beispiel der Online-Enzyklopädie Wikipedia wird erklärt, welche Praxisformen, Regeln, Normen und Software es den Projektteilnehmern möglich machen, produktiv zusammenzuarbeiten. Theoretisch werden dazu Erklärungen der Herstellung und Governance von Gemeingütern verknüpft mit mediensoziologischen, praxistheoretischen und neo-institutionalistischen Konzepten internetbasierten kollektiven Arbeitens und Organisierens. Methodisch nutzt die Studie Verfahren der teilnehmenden Beobachtung, Dokumentenanalysen und Interviews. Empirisch wird die freie Gemeingüterproduktion analysiert. For the book, please look at the publisher's website here

Kahnwald, Nina; Albrecht, Steffen; Herbst, Sabrina & Köhler, Thomas in collaboration with Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Morgner, Sven; Kawalek, Jürgen; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret; Weller, Anja & Welz, Tobias (2016): Informelles Lernen Studierender mit Social Software unterstützen. Strategische Empfehlungen für Hochschulen. „Medien in der Wissenschaft“ series. Münster, New York: Waxmann. [Supporting Students' Informal Learning with Social Software] — Abstract

E-Learning-Aktivitäten von Hochschulen haben häufig eine einseitige Ausrichtung auf die Unterstützung von Lehrveranstaltungen durch Technologien, insbesondere Lernmanagementsysteme. Dabei geraten die Studierenden als Zielgruppe nur mittelbar in den Blick. Diese Beobachtung nehmen die Autorinnen und Autoren des Bandes zum Anlass, das Lern-Erleben und die unterschiedlichen Phasen des Studiums aus Perspektive der Studierenden zu betrachten. Untersucht wird zudem, welche Unterstützungsangebote Hochschulen in welchen Phasen idealerweise bereitstellen. Die Autorinnen und Autoren formulieren detailliert, wie Hochschulen das studentische Lernen mit Hilfe von Social Software unterstützen können. Diese Empfehlungen basieren auf den Ergebnissen empirischer Untersuchungen sowie auf Fallstudien nationaler und internationaler Beispiele guter Praxis, die ausführlich präsentiert werden. Mit diesem Band möchten die Autorinnen und Autoren denjenigen, die in Bildungseinrichtungen des tertiären Sektors (aber auch in anderen Sektoren) tätig sind, konkrete Anregungen liefern, Unterstützungsangebote für das informelle Lernen von Studierenden mit Social Software stärker in den Blick zu nehmen und geeignete Angebote zu entwickeln.Die Publikation basiert auf Ergebnissen des Projekts „Learner Communities of Practice“, das zwischen 2009 und 2012 als Verbundprojekt sächsischer Hochschulen mit Förderung durch das SMWK unter Leitung des Medienzentrums der TU Dresden bearbeitet wurde. Full book can be accessed here

Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2012): Online-Kommunikation. Grundlagen, Praxisfelder und Methoden. Munich: Oldenbourg. [Online Communication. Basics, Fields, and Methods] — Abstract

Twitter, Facebook, YouTube und Wikipedia sind aktuelle Beispiele der Online-Kommunikation. Ihre Nutzung ist zum Alltag geworden, ein Leben und Arbeiten ohne sie schwer denkbar. Das vorliegende Buch bietet Einsteigern eine Einführung in zentrale Aspekte der Online-Kommunikation. Folgende Fragen stehen im Mittelpunkt: Welche Eigenschaften zeichnen Online-Kommunikation aus? In welchen Formen und Praxisfeldern findet Online-Kommunikation statt? Inwiefern ist Online-Kommunikation multimodale Kommunikation? Wie werden mithilfe von Online-Kommunikation Identitäten konstruiert und Beziehungen gepflegt? Wie beeinflusst Online-Kommunikation politische und ökonomische Prozesse? Wie kann Online-Kommunikation empirisch untersucht werden? Der Band ist konsequent didaktisch aufbereitet und bietet eine fundierte Einführung in das Forschungsfeld. For more information, see here. For reviews, see here, here, here and here

Pentzold, Christian (2007): Wikipedia. Diskussionsraum und Informationsspeicher im neuen Netz. Munich: Reinhard Fischer (Internet Research; vol 29). [Wikipedia: Space of Discussion and Information Repository on the New Web] — Abstract

Wikis zählen zu den erfolgreichsten Entwicklungen in der jüngeren Geschichte des World Wide Web. In Funktionsumfang und Popularität lassen sie bereits jetzt ältere Generationen von Webangeboten hinter sich und ebnen den Weg für neue Formen virtueller Interaktion. Die Online-Enzyklopädie Wikipedia ist das mit Abstand größte Wiki. In den knapp sieben Jahren ihres Bestehens entwickelte sie sich zum umfangreichsten bislang publizierten Allgemeinlexikon. Das vorliegende Buch erschließt im ersten Schritt die Wikipedia als Untersuchungsgegenstand und stellt einen Überblick über den bisherigen Forschungsstand her. Als zweiten Schritt präsentiert die Arbeit einen am Diskurskonzept Michel Foucaults orientierten Analyserahmen für Wikipedia als Informationsspeicher und Diskursplattform. Im Anschluss daran entwickelt der Band eine Reihe diskursanalytischer Zugänge zur Untersuchung der Aushandlungsprozesse bei der Verfertigung geteilten Wissens und stellt sie an zwei Beispielen vor. For more information, see here. For a review, see here

Edited Volumes and Special Issues

Katzenbach, Christian; Pentzold, Christian; Kannengießer, Sigrid; Taddicken, Monika & Adolf, Marian (in prep., 2017). Neue Komplexitäten für Kommunikationsforschung und Medienanalyse: Analytische Zugänge und empirische Studien. Digital Communication Research (Open Access).

Pentzold, Christian; Bischof, Andreas & Heise, Nele (2018): Praxis Grounded Theory. Theoriegenerierendes empirisches Forschen in medienbezogenen Lebenswelten. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Wiesbaden: Springer VS. — Abstract

Dieser Band ist ein Lehr- und Arbeitsbuch für theoriegenerierendes Forschen. Die Beiträge erklären Prinzipien der Grounded Theory und diskutieren deren methodisch fundierte Durchführung und Darstellung im Rahmen empirischer Vorhaben. An Beispielen aus der Forschungspraxis wird gezeigt, wie sich Methodologie und Verfahrensrahmen der Grounded Theory zur Analyse medienbezogener Lebenswelten einsetzen lassen. More about the book can be found here.

Pentzold, Christian & Katzenbach, Christian (2017): Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduzierung in der kommunikationswissenschaftlichen Theoriebildung. Special Issue of Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(3), 483-612. — Abstract

Theoriebildung, also das Entwickeln, Formulieren, Diskutieren und Anwenden theoretischen Wissens in Form verallgemeinerter Konzepte, erklärender Modelle oder analytischer Begriffe, bewegt sich stets im Spannungsverhältnis von Verkomplizierung und Vereinfachung. Das Anliegen der Kommunikationswissenschaft, die Bedingungen, Vorgänge und Konsequenzen von Kommunikationsprozessen und Mediensystemen in ihrer Komplexität adäquat erfassen zu wollen, scheint dabei der Notwendigkeit und Leistung von Theoriebildung gegenüber zu stehen, gerade eine Beschränkung vorzunehmen, um die jeweils im Fokus stehenden Aspekte abstrahierend und generalisierend beschreiben, erklären und gegebenenfalls prognostizieren zu können. Auch vor dem Hintergrund der Behauptung, dass sich die empirischen Gegenstände der Kommunikationswissenschaft, etwa durch Digitalisierung und Vernetzung, verkompliziert hätten, soll das Themenheft der Zeitschrift „Medien & Kommunikationswissenschaft” dazu dienen, solche tatsächlichen oder vermeintlichen Entwicklungen zwischen Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduzierung in der kommunikationswissenschaftlichen Theoriebildung zu reflektieren. The full special issue can be found here.

Hajek, Andrea; Lohmeier, Christine & Pentzold, Christian (2016): Memory in a Mediated World: Remembrance and Reconstruction. Basingstoke: Palgrave Macmillan (= Palgrave Macmillan Memory Studies Series) — Abstract

In times when public and private spheres are mediated more than ever, this volume looks at the way personal and collective memories are employed to revise and reconstruct old and new forms of individual and social life. Considering both retrospective memories and the prospective employment of memories, Memory in a Mediated World examines troubled times that demand resolution, recovery and restoration. The chapters assembled in this volume provide empirically grounded analyses of how media are employed by individuals and social groups to connect the past, the present and the future. The volume argues that experiences of private or public crisis often allow for a projective use of memories, be they individual or collective. Hence, contrary to the idea that such states of exception eliminate memories, the volume examines the ways in which memories in and of traumatic, conflictual or incisive events and experiences are addressed through a productive employment of past experiences, ideas, relationships or strategies. For the book, please look at the publisher's website here A very nice review was published here; another one here

Pentzold, Christian & Lohmeier, Christine (2014): Digital Media – Social Memory. Special Section of Media, Culture & Society, 36(6), 745-809. — Abstract

In times when all walks of live seem to be mediated, in the ubiquitous presence of communication devices and ever more ways to produce, store, remix and distribute messages, the special section assembles research and thinking on the relationship of social media and social memory and to ponder on key themes of current as well as future research. Memory and media are inseparable. Since the very beginnings of human culture, media have been employed to fix, share and store expressions and impressions of individual and collective experiences. Remembrance thus lives and sustains itself in mediated memorable objects and symbolic representations that become enmeshed and activated in memory work such as colloquial conversation, ritual ceremonies, retrospectives or reminiscences. Moreover, from wall paints and cuneiforms via manuscripts and prints to the rise of networked electronic infrastructures and digital media, socio-technical innovations reassemble the practices and materials of individual and collective commemorations. Taking this continuing twin relation, the special section captures empirical research that studies the interplay of current media and social changes and the acts and artefacts of memory. Given the swift appearance, broad diffusion and profound impact of novel connective and mobile services and applications, the special section considers how social media relate to the ways we ‘do’ memory. For the special section, please look at the journal's website here

Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2013): Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Online-Diskursforschung. Cologne: Herbert von Halem (Neue Schriften zur Online-Forschung; vol 10). [Online Discourse. Theories and Methods of Transmedia Discourse Analysis] — Abstract

Wie formen und ändern sich die Wissensordnungen einer Gesellschaft, in der digitale vernetzte Medien zum Alltag gehören? Auf welche Weise, mit welchen Mitteln und mit welchen Konsequenzen werden Diskurse in transmedialen Netzwerken hervorgebracht? Wie ist die internetbasierte Kommunikation über öffentliche Themen mit der massenmedialen Berichterstattung verschränkt? Und wie verhält sich interpersonales Kommunizieren zur publizistischen Tätigkeit kollektiver Diskursakteure? Die in diesem Band versammelten interdisziplinären Beiträge aus Kommunikationswissenschaft, Linguistik und Soziologie beschäftigen sich mit Online-Diskursen als diskursive Praktiken und diskursive Strukturen, die in Ensembles von Medien realisiert und dokumentiert werden. Er bietet einen Überblick über konzeptuelle Fragen der Konstitution von Öffentlichkeiten, des Zusammenspiels multimodaler Kommunikationsformen sowie der Verbindung kollektiven und individuellen Diskurshandelns. Zugleich werden methodologische und methodische Schlüsse für eine Diskursforschung gezogen, die sich konsequent mit den Bedingungen der online-medialen zeichenvermittelten Konstitution gesellschaftlicher Wirklichkeit beschäftigt. Ihre praktische Umsetzung demonstrieren empirische Fallstudien. Der Band richtet sich an ein sozial-, sprach- und kulturwissenschaftliches Publikum, das den Diskussionsstand der Theorien und Methoden der Online-Diskursforschung überschauen will, sowie an Studierende und Forschende, die für ihre empirische Arbeit Orientierung suchen. For more information, see here. For a (favorable) review, see here, for another (not so favorable) one, see here and yet for another positive one, see here

Journal Articles

Strippel, Christian; Bock, Annekatrin; Katzenbach, Christian; Mahrt, Merja; Merten, Lisa; Nuernbergk, Christian; Pentzold, Christian; Puschmann, Cornelius & Waldherr, Annie (accepted): Die Zukunft der Kommunikationswissenschaft ist schon da, sie ist nur ungleich verteilt. Eine Kollektivreplik. In: Publizistik 1(2018). — Abstract

Die Zukunft der deutschen Kommunikationswissenschaft steht zur Diskussion. In der jüngst dazu angestoßenen und mittlerweile durch die Fachgesellschaft mit einem Zeitschriftenpreis ausgezeichneten Debatte geht es um die Frage, wie sich das Fach angesichts des digitalen Wandels theoretisch, methodisch und empirisch ausrichten soll (Brosius 2016; Hepp 2016; Jarren 2016; Theis-Berglmair 2016). Für alle, die ihre fachliche und berufliche Perspektive in diesem Fach sehen, ist diese Diskussion eine doppelte Herausforderung: Zum einen sind wir aufgefordert, die Kommunikationswissenschaft auf diese oder jene Art zu gestalten; zum anderen haben wir uns darum zu kümmern, dass ihre Fragen und Antworten neben denjenigen anderer Disziplinen weiterhin als relevant und anschlussfähig wahrgenommen werden. Um die Debatte konstruktiv weiterzuführen, möchten wir in dem vorliegenden Beitrag auf einige noch offene Punkte hinweisen. Ausgehend von im Fach bereits vorhandenen, aus der professoralen Flughöhe der bisherigen Stellungnahmen jedoch übersehenen Ansätzen schlagen wir konkrete Schritte vor, wie kommunikationswissenschaftliche Gegenstände, Theorien und Methoden unter gewandelten Kommunikationsbedingungen behandelt werden können.

Katzenbach, Christian & Pentzold, Christian (2017): Theoriearbeit in der Kommunikationswissenschaft zwischen Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduzierung. In: Medien & Kommunikationswissenschaft, 65(3), 483-499. — Abstract

Der Artikel hat das Ziel, Theoriearbeit in der Kommunikationswissenschaft als Auseinandersetzung mit der Steigerung und Reduzierung von Komplexität hinsichtlich ihrer Gegenstände und Begriffe zu erfassen. Zunächst wird die Dynamik theoretischer Entwicklungen in der Kommunikationswissenschaft auf das Zusammenspiel interdisziplinärer und innerdisziplinärer konzeptueller Tendenzen sowie der Transformationen empirischer Gegenstände zurückgeführt. Dann werden einschlägige Ansätze, welche Bedingungen, Vorgänge oder Konsequenzen von Kommunikationsprozessen und Mediensystemen in ihrer Komplexität erfassen wollen, kartiert. Im Ergebnis werden die Beschäftigung mit Komplexität als Bezugspunkt kommunikationswissenschaftlicher Theoriebildung, die begrifflich substantielle Fassung von Komplexität und die Auseinandersetzung mit den Ambivalenzen von Komplexität erörtert. Damit trägt der konzeptuelle Überblicksbeitrag zur weiteren theoretischen Fundierung der Kommunikationswissenschaft als sich ausdifferenzierendes Fach, zu seiner Anbindung an theoretische Debatten anderer Disziplinen und zur Reflexion der Veränderungen seiner Gegenstände bei. The full article can be accessed from here.

Pentzold, Christian (2017): Editorial Surveillance and the Management of Visibility in Peer Production. In: International Journal of Communication, 11. — Abstract

This article investigates the scopic regimes of computer-mediated peer production and the possibilities for seeing, knowing, and governing that are entailed in its accomplishment. Examining the case of the online encyclopedia Wikipedia, the analysis takes a closer look at the everyday routines of mutual observation and the tools that authors have crafted to watch over each other through an archive of wiki-based activities. Based on a three-year ethnographic study among English- and German-language contributors, the article interrogates the technologically enabled gaze they direct to collaborative activities as a form of mutual editorial surveillance. Regarding the status of the knowledge circulated in such environments, it characterizes the management of visibility as an exploitation of both operational cognizance and nescience. In conclusion, the reciprocal information gathering by users about their peers invites to redraft, once again, concepts of panopticism commonly employed to describe modern societies of control and discipline. Full article here.

Pentzold, Christian (2017): 'What are these researchers doing in my Wikipedia?': Ethical Premises and Practical Judgment in Internet-Based Ethnography. In: Ethics and Information Technology, 19(2), 143-155. — Abstract

The article ties together codified ethical premises, proceedings of ethical reasoning, and field-specific ethical reflections so to inform the ethnography of an Internet-based collaborative project. It argues that instead of only obeying formal statutes, practical judgment has to account for multiple understandings of ethical issues in the research field as well as for the self-determination of reflexive participants. The article reflects on the heuristics that guided the decisions of a four-year participant observation in the English-language and German-language editions of Wikipedia. Employing a microsociological perspective, it interrogates the technological, social, and legal implications of publicness and information sensitivity as core ethical concerns among Wikipedia authors. The first problem area of managing accessibility and anonymity contrasts the handling of the technologically available records of activities, disclosures of personal information, and the legal obligations to credit authorship with the authors’ right to work anonymously and the need to shield their identity. The second area confronts the contingent addressability of editors with the demand to assure and maintain informed consent. Taking into account these problem areas, the ethical reasoning on the one hand proposes options for observing and documenting episodes. On the other, it provides advice on the feasibility and the necessity of obtaining informed consent. An uncorrected pre-print is available here. The full article can be found here

Pentzold, Christian; Weltevrede, Esther; Mauri, Michele; Laniado, David; Kaltenbrunner, Andreas & Borra, Erik (2017): Digging Wikipedia. The online encyclopedia as digital cultural heritage gateway and site. In: ACM Journal on Computing and Cultural Heritage, 10(1), Art. 5. — Abstract

The online encyclopedia Wikipedia is both a cultural reference to store, refer to, and organize digitized and digital information as well as a key contemporary digital heritage endeavor in itself. Capitalizing on this dual nature of the project, this article introduces Wikipedia as a digital gateway to and site of active engagement with cultural heritage. We have developed the open source and freely available analysis architecture Contropedia to examine already existing volunteer user-generated participation around cultural heritage and to promote further engagement with it. Conceptually, we employ the notion of memory work as it helps to employ Wikipedia’s articles, edit histories, and discussion pages as a rich resource to study how cultural heritage is received and (re-)worked in and across different languages and cultures. Contropedia’s architecture allows for the study of the negotiations around and appreciation of cultural heritage without assuming an unchallenged and universal understanding of cultural heritage. The analysis facilitated by Contropedia thus sheds light on the contentious articulation of perspectives on tangible and intangible heritage grounded by conflicting conceptions of events, ideas, places, or persons. Technologically, Contropedia combines techniques based on mining article edit histories and analyzing discussion patterns in talk pages to identify and visualize heritage-related disputes within an article, and to compare these across language versions. In terms of digital heritage, Contropedia presents a powerful tool that opens up a core resource to cultural heritage studies. Moreover, it can form part of a conceptually grounded, technically advanced, and practically enrolled infrastructure for public education that opens up the dynamic formation of both knowledge about cultural heritage and new forms of digital cultural heritage that show a considerable amount of friction. The full version can be found here and can be downloaded from here.

Pentzold, Christian; Sommer, Vivien; Meier, Stefan & Fraas, Claudia (2016): Reconstructing Media Frames in Multimodal Discourse: The John/Ivan Demjanjuk Trial. In: Discourse, Context & Media, (12), 32-39. — Abstract

This article explores a way to reconstruct the verbally and visually constituted frames used in the coverage of the trial of John/Ivan Demjanjuk, a Ukraine-born U.S. citizen accused of holocaust-related war crimes. The study looks at an exemplary case of current multimodal discourse, in which written messages and images from broadcasts and press, as well as the comments and visuals that spread through social media, can be seen to relate to each other in framing public issues. To establish a viable perspective that takes into account both the communicative organisation and the semiotic constitution of such discourses, this analysis combines approaches from frame semantics and social semiotics together with recursive sampling and coding. The article then explains the analytical procedures used to reconstruct the framing of the accused as either a responsible culprit or a victim of circumstances. A preprint version can be found here. For the final version, please visit the journal's website here

Pentzold, Christian (2015): Praxistheoretische Prinzipien, Traditionen und Perspektiven kulturalistischer Kommunikations- und Medienforschung. In: Medien und Kommunikationswissenschaft, 63(2), 229-245. — Abstract

The article discusses the contribution of theories of practice for culturalistic communication and media research. First, starting from ambitions in social philosophy and cultural sociology to establish a praxeological paradigm its premises are explained along the principles of recursivity and relationality. Second, applications in communication study reflecting on or aligning with practice theory are registered. It is shown that the comparably sporadic intake is anticipated through the engagement with a complementary programme in the context of cultural studies and a selective adoption of authors commonly associated with practice theory, in particular Bourdieu and Giddens. Third, impulses stemming from practice theory for approaches and areas of culturalistic communication and media research are explored. Therefore, the perspectives for analysing the transformation of collective media use, the constitution of the everyday handling of media and the mutual formation of media technologies and media-related practices are explicated. For the final version, please visit the journal's website here A full version can be downloaded from here.

Fraas, Claudia & Pentzold, Christian (2015): Big Data vs. Slow Understanding? Voraussetzungen und Vorgehen softwareunterstützter Analyse transmedialer multimodaler Diskurse. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik, 43(1), 112-133. — Abstract

The paper looks into the practice of a computer-assisted discourse analysis. Centring on the decisions and procedures that go into reconstructing multimodal frames from transmedia discourse, the paper has two aims. For one, it discusses the chances and challenges automatic text analysis has to address in facing the vast amounts of multimodal discourse that emerge in convergent media. Building on that, the paper explains the methodological premises and methodical procedures of a discourse analysis employing the computer-assisted qualitative data analysis software Atlas.ti. As such, it presents an investigation that does not answer the current prevalence of available ‘big data’ with computer power but explores the interplay between an interpretative analysis and technological support. It does so by using material from the discourse on the so-called Handygate affair. There, state authorities collected mobile phone data during the commemorative events of the Dresden bombings in February 2011. They thus created a big data collection which became the topic of public attention and was either framed as illegal and extensive instrument of state surveillance or as an efficient and accurate tool for law enforcement and targeted prosecution. For the final version, please visit the journal's website here An uncorrected proof can be accessed from here

Lohmeier, Christine & Pentzold, Christian (2014): Making Mediated Memory Work. Cuban-Americans, Miami Media and the Doings of Diaspora Memories. In: Media, Culture & Society, 36(6), 776-789. — Abstract

How are mediated memories brought into being? In other words, how can we understand the ways personal and public memories are enacted in environments that have become increasingly digitally networked? Following this fundamental question for current interrogations of the entanglement of media and memory, we first develop a concept of mediated memory work. Instituting experiences and senses of the past, these time- and space-bound efforts interweave with arrangements of people and their social relations, cultural discourses, objects and media environments. Capitalizing on such an understanding of mediated memory work, the article demonstrates how and to what ends the enactment of memories can be empirically studied by using the example of the Cuban-American community in Miami. In particular, building on participant observation, in-depth interviews and media ethnography, we outline practices, cultural artefacts, communal bonds, compassionate relations and a media manifold that have been employed by different segments of a diasporic collective in shaping how the country of origin and the exile is to be remembered. Proof version (with a few corrections) here. For the final version, please refer to the journal's website here

Ziewitz, Malte & Pentzold, Christian (2014): In Search of Internet Governance: Performing Order in Digitally Networked Environments. In: New Media & Society, 16(2), 306-322. — Abstract

Internet governance is a difficult horse to catch. Far from being a coherent field of study, it presents itself as scattered across a range of theoretical, methodological, analytical and disciplinary approaches. Internet governance, it seems, is many things at once and thus a rather incoherent enterprise. In this paper, we critically review existing literatures on governance on, of and through the internet and draw attention to the ways in which they help perform the worlds in which they have their place. Retelling the case of the Twitter Joke Trial, we highlight the contingent and at times conflicting roles attributed to actors and technology as well as the concerns that come with these. Rather than striving for a coherent definition of “internet governance”, we argue that acknowledging the performativity of modes of governance has significant implications and can be made productive for both research and practice. Full text here. For the final version, please visit the journal's website here

Pentzold, Christian; Fraas, Claudia & Meier, Stefan (2013): Online-mediale Texte. Kommunikationsformen, Affordanzen, Interfaces. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik, 41(1), 81-101. — Abstract

The internet affords many different types of multimodal and networked communication. That said, the paper asks about the conceptual standing of online texts that are (re-)made, viewed and read in acts of communication. It thus seeks to develop a conceptual approach towards defining online texts as accomplished and enacted sign ensembles that are afforded by communicative settings. To this end, we mobilise insights from linguistics, communication studies as well as sensibilities from the sociology of technology so to combine understandings of media affordances, communicative genres, markers of textuality with a view on the routine work that goes into making and employing texts. Taken together, online texts are understood as visually displayed, interface-sensible, and prefigured sets of signs whose specific designs and coherent and cohesive organisations depend on situations, ways of handling, code, and viewing devices. Full text here. For the final version, please visit the journal's website here

Pentzold, Christian (2011): Imagining the Wikipedia Community. What do Wikipedia authors mean when they write about their community? In: New Media & Society, 13(5), 704-721. — Abstract

This article examines the way Wikipedia authors write their ‘community’ into being. Mobilizing concepts regarding the communicative constitution of communities, the computer-mediated conversation between editors were investigated using Grounded Theory procedures. The analysis yielded an empirically grounded theory of the users’ self-understanding of the Wikipedia community as ethos-action community. Hence, this study contributes to research on online community-building as it shifts the focus from structural criteria for communities to the discursive level of community formation. Full text here. For the final version, please refer to the journal's website here

Pentzold, Christian & Sommer, Vivien (2011): Digital networked media and social memory. Theoretical foundations and implications. In: Aurora. Revista de Arte, Mídia e Política, 10 (2011), 72-85. — Abstract

The article discusses the potential of the internet and especially of the world wide web as a medium for collective remembrance. First, the theoretical ground is laid by outlining three concepts of memory. Here, the emphasis lies on how media are conceptualized in relation to cultural memory. In a second step, these theoretical premises are connected to an understanding of discourse as social cognition. As such, we argue, it forms the integral part of memory work and can also have its place in computer-mediated communication. On this basis, the web is viewed as a medium of and for memory work constituted by discursive practices which form cultural memory. Full text here

Pentzold, Christian (2009): Fixing the Floating Gap. The Online Encyclopaedia Wikipedia as a Global Memory Place. In: Memory Studies 2(2), 255-272 — Abstract

The article proposes to interpret the web-based encyclopaedia Wikipedia as a global memory place. After presenting the core elements and basic characteristics of wikis and Wikipedia respectively, the article discusses four related issues of social memory studies: collective memory, communicative and cultural memory, `memory places' and the `floating gap'. In a third step, these theoretical premises are connected to the understanding of discourse as social cognition. Fourth, comparison is made between the potential of the World Wide Web as cyberspace for collective remembrance and the obstacles that stand in its way. On this basis, the article argues that Wikipedia presents a global memory place where memorable elements are negotiated. Its complex processes of discussion and article creation are a model of the discursive fabrication of memory. Thus, they can be viewed and analysed as the transition, the `floating gap' between communicative and collective frames of memory. Full text here. For the final version, please visit the journal's website here

Pentzold, Christian; Seidenglanz, Sebastian; Fraas, Claudia & Ohler, Peter (2007): Wikis. Bestandsaufnahme eines Forschungsfeldes und Skizzierung eines integrativen Analyserahmens. In: Medien und Kommunikationswissenschaft, 55(1), 61-79. — Abstract

Wikis als social software und Form netzbasierten kollaborativen Arbeitens markieren einen entscheidenden Schritt in der jüngeren Geschichte des Webs. In Funktionsumfang und Popularität lassen sie bereits jetzt ältere Generationen von Webangeboten hinter sich und ebnen den Weg für neue Formen virtueller Interaktion. Der vorliegende Beitrag erschließt dieses für die Kommunikations- und Medienwissenschaften fruchtbringende Forschungsfeld, indem er einen Überblick über die bisherige Wiki-Forschung, insbesondere im Blick auf die Online-Enzyklopädie Wikipedia, gibt. Darüber hinaus skizziert er die Ansätze eines integrativen Analyserahmens, der die Online-Enzyklopädie Wikipedia aus einer medienlinguistischen und mediensoziologischen Sicht als soziales System konzeptualisiert. Dabei werden zum Stand der Forschung strukturierungstheoretische und genreklassifikatorische, handlungs- und konsensorientierte sowie informationstechnische Ansätze ebenso dargestellt wie Arbeiten zur Informationsqualität, zu Nutzerklassifikationen und Motivlagen. Full text here

Pentzold, Christian (2007): Machtvolle Wahrheiten. Diskursive Wissensgenerierung in Wikipedia aus Foucault'scher Perspektive. In: kommunikation@gesellschaft.Abstract

Der Beitrag beschäftigt sich mit den diskursiven Prozessen der Wissenskonstitution in Wikipedia. Den theoretischen Rahmen dafür bildet Foucaults Konzept einer ‚genealogischen’ Analyse von Macht/Wissen-Regimen. In einem ersten Schritt werde ich zunächst das allgemeine Wiki-Prinzip und die Online-Enzyklopädie Wikipedia im Speziellen knapp skizzieren. Daran anschließend entfaltet der Artikel zweitens den theoretischen Hintergrund, indem zunächst Typen, Ebenen und Funktionen des Widerspruches, wie sie Foucault in der Archäologie des Wissens anführt, präsentiert werden. Darauf aufbauend setze ich mich drittens mit Foucaults Überlegungen zum Konzept ‚Genealogie’ auseinander. Neben den in der Ordnung des Diskurses postulierten Kontrollprozeduren in Diskursen sollen weiterführend die von ihm nur in Zügen umrissenen Ideen bezüglich diskursiver Rituale und Diskursensembles vorgestellt werden. Im Anschluss daran diskutiere ich Macht/Wissen als zentrales Element seiner Argumentation. Viertens werden anhand zweier Beispielpassagen aus der Diskussionsseite des Wikipedia-Artikels „Verschwörungstheorie“ die Mechanismen der Exklusionsprozesse und diskursiven Konflikte um Deutungsmacht herausgearbeitet. Dabei wird deutlich, dass in den Wissenskonstitutionsprozessen eines Wikipedia-Artikels diskursive Regime wirksam sind, mittels derer zum einen Aussagen auf ihre Plausibilität und Akzeptabilität hin überprüft, angenommen oder verworfen und zum anderen die äußernden Subjekte bestätigt, diszipliniert und gegebenenfalls ausgeschlossen werden.

Chapters and Proceedings

Pentzold, Christian (in prep.): Wikipedia und Wissenschaftskommunikation. In: Weingart, Peter et al. (eds.): Perspektiven der Wissenschaftskommunikation im digitalen Zeitalter. Weilerswist: Velbrück.

Klinger, Ulrike & Pentzold, Christian (in press): Kulturell-kognitiv hergestellte Erwartungen an Big Data. In: Hören, Thomas & Kolany-Raiser, Barbara et al. (eds): Assessing Big Data.Wiesbaden: Springer VS.

Ziem, Alexander; Pentzold, Christian & Fraas, Claudia (2018, in press): Methode und Praxis der Analyse von Medien-Frames. Linguistische Perspektiven und kommunikationswissenschaftliche Anknüpfungspunkte. In: Inderelst, Lars; Wulf, Detmer & Ziem, Alexander (eds): Frame-Theorien im Vergleich: Modelle, Anwendungsfelder, Methoden. Düsseldorf: Düsseldorf University Press.

Pentzold, Christian & Fraas, Claudia (2018, in press): Verbale und visuelle Medienframes im Verfahrensrahmen der Grounded Theory analysieren. In: Scheu, Andreas M. & Meyen, Michael (eds): Auswertung qualitativer Daten in der Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Springer VS.

Pentzold, Christian (2018, in press): Medien entwickeln. Medialen Wandel praxistheoretisch verstehen – das Beispiel Wikipedia. In: Dürrenberg, Catherina & Winter, Carsten (eds): Medienentwicklung im Wandel. Wiesbaden: Springer VS.

Fraas, Claudia & Pentzold, Christian (2018, in press): Diskursive Praktiken und die Analyse multimodaler transmedialer Kommunikation. In: Friese, Heidrun; Nolden, Marcus; Rebane, Gala & Schreiter, Miriam (eds): Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten. Wiesbaden: Springer VS.

Scheu, Andreas; Bischof, Andreas & Pentzold, Christian (2018): Medienbezogene Lebenswelten mit Grounded Theory erforschen. Ansatzpunkte, Hindernisse und Perspektiven. In: Pentzold, Christian; Bischof, Andreas & Heise, Nele (eds): Praxis Grounded Theory. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Wiesbaden: Springer VS, 299-313.

Pentzold, Christian; Bischof, Andreas & Heise, Nele (2018): Theoriegenerierendes empirisches Forschen in medienbezogenen Lebenswelten. In: Pentzold, Christian; Bischof, Andreas & Heise, Nele (eds): Praxis Grounded Theory. Ein Lehr- und Arbeitsbuch. Wiesbaden: Springer VS, 1-22.

Pentzold, Christian & Gentzel, Peter (2017): Dimensionen und Implikationen historischer Kommunikationsforschung. In: Digitizing Communication History Initiative. 06/06/2017. Full text here.

Pentzold, Christian (2017): (How do we) Care about ISIS partisans? In: Kinder-Kurlanda, Katharina & Zimmer, Michael (eds): Internet Research Ethics for the Social Age: New Challenges, Cases, and Contexts. New York: Peter Lang, 73.

Pentzold, Christian (2017): Recontextualizing privacy in context. In: Kinder-Kurlanda, Katharina & Zimmer, Michael (eds): Internet Research Ethics for the Social Age: New Challenges, Cases, and Contexts. New York: Peter Lang, 54.

Pentzold, Christian (2017): Kommunikationswissenschaftliche Konzepte und Methoden der Analyse von Frames in politischer Kommunikation. In: Roth, Kersten Sven; Wengeler, Martin & Ziem, Alexander (eds): Handbuch Sprache in Politik und Gesellschaft. Berlin, New York: de Gruyter, 514-532.

Müller-Birn, Claudia; Schlegel, Alexa & Pentzold, Christian (2016): Softwarenutzung in der geisteswissenschaftlichen Forschungspraxis. In: Prinz, Wolfgang; Borchers, Jan & Jacke, Martina (eds): Mensch & Computer 2016. Munich: Oldenbourg. The full article can be found here.

Weller, Anja & Pentzold, Christian (2016): Empfehlungen zur Unterstützung informellen Lernens: Durchführung von Schulungen. In: Kahnwald, Nina; Albrecht, Steffen; Herbst, Sabrina & Köhler, Thomas in collaboration with Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Morgner, Sven; Kawalek, Jürgen; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret; Weller, Anja & Welz, Tobias (eds.): Informelles Lernen Studierender mit Social Software unterstützen. Strategische Empfehlungen für Hochschulen. Münster, New York: Waxmann, 84-91.

Pentzold, Christian, Lohmeier, Christine & Hajek, Andrea (2016): Introduction: Remembering and reviving in states of flux. In: Hajek, Andrea; Lohmeier, Christine & Pentzold, Christian (eds): Memory in a Mediated World: Rememberance and Reconstruction. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 1-12. Full text here

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Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2015): Wprowadzenie: perspektywy interdyscyplinarnych transmedialnych badań nad dyskursem. In: Opiłowski, Roman; Jarosz, Józef & Staniewski, Przemysław (eds): Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 199-220 (= Zur Einführung: Perspektiven einer interdisziplinären transmedialen Diskursforschung; in Polish translation).

Fraas, Claudia & Pentzold, Christian (2015): Diskursanalyse. In: Averbeck-Lietz, Stefanie & Meyen, Michael (eds): Handbuch nicht-standardisierte Methoden in der Kommunikationswissenschaft. Wiesbaden: Springer VS, 227-240.

Pentzold, Christian & Fraas, Claudia (2015): Framing Big Data: Methode und Ergebnisse einer multimodalen, transmedialen Diskursanalyse der Handygate-Affäre 2011. In: Hahn, Oliver; Hohlfeld, Ralf & Knieper, Thomas (eds): Digitale Öffentlichkeit(en). Schriftenreihe der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Konstanz, Munich: UVK, 65-84.

Pentzold, Christian (2015): Forschungsethische Prämissen und Problemfelder teilnehmenden Beobachtens auf Online-Plattformen. In: Maireder, Axel; Ausserhofer, Julian; Schumann, Christina & Taddicken, Monika (eds): Digitale Methoden in der Kommunikationswissenschaft. Open Access series: Digital Communication Research, 53-77. Full text here

Pentzold, Christian; Katzenbach, Christian & Fraas, Claudia (2014): Digitale Plattformen und Öffentlichkeiten mediatisierter politischer Kommunikation. In: Aus Politik und Zeitgeschichte (APuZ), 22-23/14, 28-34. Full text here

Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2014): Diskurs in den Kommunikations- und Medienwissenschaften. In: Angermüller, Johannes; Herschinger, Eva; Nonhoff, Martin; Macgilchrist, Felicitas; Reisigl, Martin; Wedl, Juliette; Wrana, Daniel & Ziem, Alexander (eds): Kompendium Interdisziplinäre Diskursforschung. Bielefeld: transcript, 118-129.

Pentzold, Christian (2014): Entries on "Datenanalysesoftware", "Deutungsmuster", "Grounded Theory", "Inhaltsanalyse (quantitativ)", "Medium". In: Wrana, Daniel; Ziem, Alexander; Reisigl, Martin; Nonhoff, Martin & Angermüller, Johannes (eds): DiskursNetz. Wörterbuch der interdisziplinären Diskursforschung. Berlin: Suhrkamp, 62-63, 68-69, 171-172, 197-198, 261-262.

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Pentzold, Christian (2013): Geschlossene Gesellschaft? Wikipedia zwischen Freiheit und Kontrolle. In: Dossier der Bundeszentrale für politische Bildung. Full text here

Sommer, Vivien; Fraas, Claudia ; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2013): Qualitative Online-Diskursanalyse. Werkstattbericht eines Mixed-Method-Ansatzes zur Analyse multimodaler Deutungsmuster. In: Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (eds): Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Diskursforschung. Cologne: Herbert von Halem, 258-284.

Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2013): Zur Einführung: Perspektiven einer interdisziplinären transmedialen Diskursforschung. In: Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (eds): Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Diskursforschung. Cologne: Herbert von Halem, 7-34. Full text here

Fraas, Claudia; Meier, Stefan; Pentzold, Christian & Sommer, Vivien (2013): Diskursmuster - Diskurspraktiken. Ein Methodeninstrumentarium qualitativer Diskursforschung. In: Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (eds): Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Diskursforschung. Cologne: Herbert von Halem, 102-136.

Albrecht, Steffen; Herbst, Sabrina; Köhler, Thomas; Weller, Anja; Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Kahnwald, Nina; Kawalek, Jürgen; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret & Welz, Tobias (2011): Empfehlungen zur Unterstützung informellen Lernens durch Social Software. In: Hering, Klaus; Kawalek, Jürgen & Schaar, Florian (eds): Wissenslandschaften gestalten. Tagungsband zum Workshop on e-Learning 2011. HTWK Leipzig, 24.-25. Oktober 2011. Leipzig: HTWK

Albrecht, Steffen; Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Herbst, Sabrina; Kahnwald, Nina; Kawalek, Jürgen; Köhler, Thomas; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret; Weller, Anja & Welz, Tobias (2011): Web 2.0 in der akademischen Praxis. Herausforderungen und strategische Optionen. In: Köhler, Thomas & Neumann, Jörg (eds): Wissensgemeinschaften. Digitale Medien – Öffnung und Offenheit in Forschung und Lehre. Münster et al.: Waxmann, 375-377.

Pentzold, Christian (2011): Vermisste Massen? Digitale vernetzte Medien und die Theorie der kritischen Masse. In: Hartmann, Maren & Wimmer, Jeffrey (eds): Digitale Medientechnologien. Wiesbaden: VS, 99-126. Full text here

Fraas, Claudia; Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2010): Konvergenz an den Schnittstellen unterschiedlicher Kommunikationsformen. Ein Frame-basierter analytischer Zugriff. In: Bucher, Hans-Jürgen; Gloning, Thomas & Lehnen, Katrin (eds): Neue Medien – neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Frankfurt a. M., New York: Campus, 227-256.

Meier, Stefan & Pentzold, Christian (2010): Theoretical Sampling als Auswahlstrategie für Online-Inhaltsanalysen. In: Welker, Martin & Wünsch, Carsten (eds): Die Online-Inhaltsanalyse. Cologne: Herbert von Halem, 124-143. Full text here

Meier, Stefan; Wünsch, Carsten; Pentzold, Christian & Welker, Martin (2010): Auswahlverfahren für Online-Inhalte. In: Welker, Martin & Wünsch, Carsten (eds): Die Online-Inhaltsanalyse. Cologne: Herbert von Halem, 103-123. Full text here

Welker, Martin; Wünsch, Carsten; Bock, Annekatrin; Böcking, Saskia; Friedemann, Anne; Herbers, Martin; Pentzold, Christian & Schweitzer, Eva Johanna (2010): Die Online-Inhaltsanalyse: methodische Herausforderung aber ohne Alternative. In: Welker, Martin & Wünsch, Carsten (eds): Die Online-Inhaltsanalyse. Cologne: Herbert von Halem, 9-30.

Stark, Annegret; Albrecht, Steffen; Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Kahnwald, Nina; Kawalek, Jürgen; Köhler, Thomas; Morgner, Sven; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Weller, Anja & Welz, Tobias (2010): Unterstützung informeller Lernprozesse mit Social Software. In: Albrecht, Friedrich (ed): Proceedings of the 8th Workshop on e-Learning (WeL’10), Zittau, Görlitz, 99-106.

Pentzold, Christian (2010): 'Make truth laugh'. The Novels of Umberto Eco in the Context of his Theory of Humour. In: Chamayou, Anne & Duncan, Alastair B. (eds): Le Rire Européen - European Laughter. Perpignan: Presses Universitaires de Perpignan, 401-420.

Pentzold, Christian (2009): Viel Licht, viel Schatten? Darstellung und Güte der Informationen in der Online-Enzyklopädie Wikipedia. In: Neue Stenographische Praxis, 3/2009, 80-86.

Fraas, Claudia & Pentzold, Christian (2008): Online-Diskurse. Theoretische Prämissen, methodische Anforderungen und analytische Befunde. In: Warnke, Ingo & Spitzmüller, Jürgen (eds): Methoden der Diskurslinguistik. Sprachwissenschaftliche Zugänge zur transtextuellen Ebene. Berlin, New York: de Gruyter, 291-326. Full text here

Pentzold, Christian (2008): Wikipedia. In: Albrow, Martin; Anheier, Helmut; Glasius, Marlies; Price, Monroe & Kaldor, Mary (eds): Global Civil Society 2007/08: Communicative Power and Democracy. London, Thousand Oaks, New Delhi: Sage, 234-235.

Pentzold, Christian & Seidenglanz, Sebastian (2006): Foucault@Wiki. First Steps Towards a Conceptual Framework for the Analysis of Wiki Discourses. In: Proceedings of the WikiSym, San Diego, CA: ACM Press, 59-68. Full text here

Talks

with Ulrike Klinger: Reading the powerful rhetorics of ‘big data’ in political discourse (2017, December). IPSA/AISP 2017 International Conference Political Science in the Digital Age, Hanover, Germany

with Lena Fölsche & Cornelia Brantner: Imagining Big Data (2017, November). Conference Visualizing (in) the New Media, Fribourg, Switzerland

Was meinen wir eigentlich, wenn wir von medialen Praktiken sprechen? (2017, October). Conference "Medien- und Kommunikationssoziologie: Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft", Friedrichshafen, Germany

Achieving alternative peer production through mundane routines, encyclopedic ideologies, and regimes of qualification (2017, August). ESA Annual Conference, Athens, Greece

with Ulrike Klinger: Reading the powerful rhetorics of ‘big data’ in political discourse (2017, May). ICA 2017 Preconference: Power, communication, and technology in Internet governance. Sponsored by ICA's Philosophy, Theory and Critique Section, San Diego, U.S.A.

Ethical Premises and Practical Judgment in Internet-Based Ethnography (May, 2017). ICA Annual Conference, San Diego, U.S.A. (full paper; Communication and Technology section)

Editorial Surveillance and the Management of Visibility in Peer Production (May, 2017). ICA Annual Conference, San Diego, U.S.A. (full paper; Philosophy, Theory and Critique section)

Taking on the Practice Lens in Culturalistic Studies of Communication and Media (May, 2017). ICA Annual Conference, San Diego, U.S.A. (full paper; Philosophy, Theory and Critique section)

Diskursmuster – Diskurspraktiken. Makro- und Mikro-Perspektiven für die kommunikationswissenschaftliche Diskursanalyse (April, 2017). Conference "Diskursanalyse in der Kommunikationswissenschaft und Medienforschung“, Munich, Germany

with Christine Lohmeier: Mediated memory work in transnational mediascapes: Conceptualizing media-related remembering practices (November, 2016). ECREA Bi-Annual Conference, Prague, Czech Republic

with Christine Lohmeier: Reflexive Remembrance and Reconstruction: Conceptualizing Retrospective and Prospective Mediated Memory Work (November, 2016). ECREA Bi-Annual Conference, Prague, Czech Republic

with Müller-Birn, Claudia & Schlegel, Alexa: Softwarenutzung in der geisteswissenschaftlichen Forschungspraxis (September, 2016). Mensch & Computer 2016, Aachen, Germany

How do societies remember joyful events? Response to panel on Cultural Memories of Nonviolent Struggles (2016, July). Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Leicester, U.K.

with Christine Lohmeier: Reflexive Remembrance and Reconstruction in Mediated Times (2016, July). Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Leicester, U.K. (full paper)

with Christine Lohmeier: Moving Memories: Remembering and Reviving in a Mediated World (2016, July). Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Leicester, U.K. (panel submission)

with Shani Horowitz-Rozen, Vivien Sommer & Shlomo Shpiro: Memory Frames of Nazi War Crimes in Transnational Media Spaces. The Demjanjuk Trials in Israeli, German, U.S., Dutch, and Russian Media Discourse (2016, July). Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Leicester, U.K. (full paper)

Performing Internet Governance (2016, June). ICA 2016 Preconference: Power, communication, and technology in Internet governance. Co-Sponsored by ICA's Communication Law and Policy, and Communication and Technology Divisions, Tokyo, Japan (full paper)

with Christian Katzenbach: Theorien der Kommunikationswissenschaft zwischen Komplexitätssteigerung und Komplexitätsreduzierung (2016, April). DGPuK Annual Conference, Leipzig, Germany

with Vivien Sommer: Analyzing multimodal digital discourse. Methodological foundations, methodical approaches, and research practices for studying discourse in convergent media (2015, November). Conference "Approaches to Digital Discourse Analysis", Valencia, Spain (panel submission)

with Christine Lohmeier: Mediated Memory Work: Conceptual grounding and empirical analysis of media-related remembering practices (2015, September). Conference "Changing Platforms of Memory Practices. Technologies, User Generations and Amateur Media Dispositifs", Groningen, The Netherlands

with Claudia Fraas & Charlotte Fischer: Framing Big Data: A Discourse Analysis of the Media Frames of Aggregate Mobile Phone Data in Germany (2015, May). ICA Annual Conference, San Juan, U.S.A. (full paper; Political Communication section)

with Claudia Fraas; Stefan Meier & Vivien Sommer: Frames in the Convergent Multimodal Discourse on the John/Ivan Demjanjuk Trial: Methodical Framework and Analytical Process (2015, May). ICA Annual Conference, San Juan, U.S.A. (full paper; Mass Communication section)

with Claudia Fraas: Verbale und visuelle Medienframes im Verfahrensrahmen der Grounded Theory analysieren: Methodologische Grundlagen und Forschungspraxis deduktiven und induktiven Kodierens von multimodalen Dokumenten (2015, March). Conference "Auswertung qualitativer Daten", Munich, Germany

with Claudia Fraas: The Social Construction of Big Data. A Study on the Framing of Aggregate Mobile Phone Data in Germany (2014, November). ECREA Bi-Annual Conference, Lisbon, Portugal

with Christine Lohmeier: Platform Memory and Social Forgetting in Wikipedia (2014, November). ECREA Bi-Annual Conference, Lisbon, Portugal

with Christine Lohmeier: Doing Mediated Memories Memory Work and the Practices of Cuban-American Remembrance (2014, May). ICA Annual Conference, Seattle, U.S.A. (full paper; Philosophy, Theory and Critique section)

with Claudia Fraas: Framing big data: Methode und Ergebnisse einer multimodalen, transmedialen Diskursanalyse der Handygate-Affäre 2011 (2014, May). DGPuK Annual Conference, Passau, Germany

‚What are these researchers doing in my Wikipedia?’: Forschungsethische Axiome und forschungspraktische Kompromisse teilnehmenden Beobachtens in digital vernetzten Umgebungen (2013, November). Conference of the DGPuK Section "Computervermittelte Kommunikation" (CvK), Vienna, Austria

with Claudia Fraas: Konzept und Methodologie einer transmedialen multimodalen Online-Diskursanalyse (2013, September). Annual Conference of the Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL), Aachen, Germany

with Vivien Sommer & Claudia Fraas: Discourse practices and patterns online. Methodological foundations and implications (2013, August). ESA Annual Conference, Torino, Italy

The Structures and Practices of Multimodal Online Discourse (2013, June). ICA Annual Conference, London, U.K. (panel presentation; Visual Communication section)

with Claudia Fraas: Online-Diskurse als transmediale Diskurspraktiken und Diskursmuster. Konzept und methodologische Schlüsse (2013, February). Conference of the DGPuK Section "Mediensprache und Mediendiskurse", Trier, Germany

Doing the Media. Media, Affordances and Social Practices (2012, October). ECREA Bi-Annual Conference, Istanbul, Turkey

What makes online practices work? Digitally networked actions through the lens of practice theory (2012, October). Association of Internet Researchers (AoIR) Annual Conference, Salford, U.K.

What would a Wikipedian do? Self-organizing volunteers, cooperation-by-design, and the 'free encyclopedia that anyone can edit' (2012, July). Symposium "Co-production of Knowledge: Social media, STS and …?", York, U.K. (full paper)

Digital Devices and Governance through Qualifications: The Example of Wikipedia. (2011, November). Society for Social Studies of Science (4S) Annual Meeting, Cleveland, U.S.A.

with Claudia Fraas; Stefan Meier; Olga Galanova & Vivien Sommer: Analyzing Frames in Multimodal Online Discourse (2011, August). AILA 2011 (16th World Congress of Applied Linguistics). Beijing, China

with Claudia Fraas; Stefan Meier; Olga Galanova & Vivien Sommer: Online-discourse as communicative practice and methodological concept for analyzing the interactions on the internet (2011, August). AILA 2011 (16th World Congress of Applied Linguistics). Beijing, China

with Claudia Fraas: Frames as adaptive networks of meaning: A frame-semantic model for communication research (2010, May). ICA, Boston, U.S.A. (full paper; Mass Communication section)

A pragmatist-semiotic model of interpretation (2011, May). ICA pre-conference "Post-Rorty Pragmatism: The New Wave of Pragmatism in Communication Research", Boston, U.S.A.

with Stefan Meier: Multimodal online communication through the lense of practice theory (2011, March). Georgetown Round Table on Languages and Linguistics (GURT), Washington D.C., U.S.A.

Medienentwicklung praktisch. Eine praxeologische Perspektive auf Medienentwicklungen (2010, October). Annual Conference DGPuK Section "Soziologie der Medienkommunikation", Hanover, Germany

Governance der Gemeinschaft durch die Gemeinschaft. Wikipedia-Autoren als Community und ihre Steuerung als 'Community' (2011, October). Annual Conference of the Deutsche Gesellschaft für Soziologie, Frankfurt a.M., Germany

Markets, hierarchies or peers? Scrutinizing peer produced governance of net-based collective action (2011, October). ECREA Bi-Annual Conference, Hamburg, Germany

Gemeingut-Regime. Wie die Wikipedia ihre Inhalte schützt (2011, September). Critical Point of View Conference, Leipzig, Germany

Online cooperation as commons-based peer production. Social dilemmas and institutions (2009, November). Joint Conference ECREA Section "Digital Culture & Communication", DGPuK Sections "Computervermittelte Kommunikation" (CvK) and "Soziologie der Medienkommunikation", Berlin, Germany

Many Voices, One Account? The Dynamics of Co-Creation in Wikipedia (2009, September). 5th European Consortium for Political Research (ECPR) General Conference, Potsdam, Germany (full paper)

with Max Loubser: Rule Dynamics and Rule Effects in the Commons-based Peer Production (2009, September). 5th European Consortium for Political Research (ECPR) General Conference, Potsdam, Germany (full paper)

Wikipedia als Gemeinschaft. Eine explorative Studie zur Vergemeinschaftung in der Online-Enzyklopädie (2009, May). DGPuK Annual Conference, Bremen, Germany

with Claudia Fraas & Stefan Meier: Ausdifferenzierung und Konvergenz von Kommunikationsformen an den Schnittstellen der online-offline-Kommunikation. Ein methodischer Zugang (2009, February). Joint Conference of the DGPuK Section "Mediensprache und Mediendiskurse" and the GAL Section "Medienkommunikation", Gießen, Germany

with Stefan Meier: ‚Basis' meets Web 2.0. Praktiken subpolitischer Kommunikation im ‚neuen Netz' und deren Erhebung (2008, November). Conference of the DGPuK Section "Computervermittelte Kommunikation" (CvK), Ilmenau, Germany

Frames, Institutions, and Software Architectures in Projects of Commons-Based Peer Production (2008, October). Doctoral Colloquium, Association of Internet Researchers (AoIR) Annual Conference 2008, Copenhagen, Denmark

Bilingual comparison of argumentation patterns in the knowledge construction discourses in Wikipedia (2008, August). AILA 2008 (15th World Congress of Applied Linguistics), Essen, Germany

Governing a Community. The Formation of Leadership and Governance in a Web 2.0 Project (2008, July). Annual Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Stockholm, Sweden (full paper)

Building an Online Community. The Case Wikipedia (2008, March). General Online Research 2008, Hamburg, Germany

with Claudia Fraas: Frame- und Argumentationsanalyse als integrativer Zugang zu diskursiven Bedeutungs-Aushandlungsprozessen (2008, March). Joint Conference of the DGPuK Section "Mediensprache und Mediendiskurse" and the GAL Section "Medienkommunikation", Trier, Germany

Was macht die Macht im neuen Netz? (2009, September). Workshop "Das neue Netz? Bestandsaufnahme und Perspektiven", Bamberg, Germany

Fixing the Floating Gap. The Online Encyclopaedia Wikipedia as a Global Memory Place (2007, June). Workshop "Collective Memory and Collective Knowledge in a Global Age", London School of Economics and Political Sciences (LSE), The Centre for the Study of Global Governance, London, UK

Foucault@Wikipedia. Diskursive Wissensgenerierung in Wikis am Beispiel der Online Enzyklopädie Wikipedia (2006, September). Annual Conference of the Gesellschaft für angewandte Linguistik (GAL), Münster, Germany

with Sebastian Seidenglanz: Foucault@Wiki. First Steps Towards a Conceptual Framework for the Analysis of Wiki Discourses (2006, August). WikiSym, Odense, Denmark (full paper)

Invited Talks

Ethical Premises and Practical Judgment in Internet-Based Ethnography (2017, September). Workshop „Interpreting Social Activites Online“, Kozminski University, Warsaw, Poland

Das Interaktive Museum von Morgen (2017, April). Dresden State Art Collections, Dresden, Germany

with Peter Gentzel: Theoretische Herausforderungen der Digitalisierung historischer Kommunikationsforschung (2017, January). Workshop "Kommunikationsgeschichte digitalisieren: Historische Kommunikationsforschung im digitalen Zeitalter", Leipzig, Germany

Digitale Plattformen und Öffentlichkeiten. Sachstand, Herausforderungen und Potentiale (2016, September). Seminar für Kommunikationsbeamte im Freistaat Thüringen, Landesfortbildungsstätte, Tambach-Dietharz, Germany

Organized witnessing and archival monitoring in collaborative knowledge production. The case of Wikipedia (2016, September). 8th German-Israeli Frontiers of Humanities Symposium (GISFOH), Alexander von Humboldt Foundation (AvH) and Israel Academy of Sciences and Humanities (IASH), Potsdam, Germany

‘I’m not looking for work. The work finds me’: Editorial routines, task routing and machinepower in Wikipedia (2015, November). Workshop "Mundane Memories. Practices and representations of remembering in everyday life." King's College London, London, U.K.

Framing Big Data. Methode und Ergebnisse einer multimodalen, transmedialen Diskursanalyse der Handygate-Affäre 2011 (2015, October). Invited talk, Institute for Media, Knowledge and Communication, Augsburg University, Germany

Wikipedia told me so: Was kann studentische Medien- und Bildungspraxis von freier Wissensproduktion lernen? (2015, October). Invited Lecture, Conference "Verflechtungen II: Medien, Bildung und Wissen in der Hochschule", TU Braunschweig, Brunswick, Germany

How does commons-based peer production work (when it works)? Practices and institutions of net-enabled collaboration: The case of Wikipedia (2015, May). Guest Lecture. Department of Culture, Media and Creative Industries, King's College London, London, U.K.

Internet Governance (2015, March). Guest Lecture, Analysing the Cultural and Creative Industries. Department of Culture, Media and Creative Industries, King's College London, London, U.K.

Medienvermittelte Praktiken in der Gemeingüterproduktion (2015, January). Guest lecture, Department of Journalism and Communication Research, Hochschule für Musik, Theater und Medien, Hanover, Germany

Wie funktioniert Wikipedia (wenn sie funktioniert)?: Aktivierung, Aggregation und Entscheidungen in online-medialem, kollektivem Handeln (2014, January). Guest lecture, Research Cluster "Internetvermittelte kooperative Normsetzung", Düsseldorf University, Germany

with Malte Ziewitz: Tools of the trade. Mechanizing understanding, big data and a slow science (2013, October). Featured Keynote Session at the World Social Science Forum, Montreal, Canada

Wikipedia. Expertengespräch zum Medienlager für Nachwuchsjournalisten (2013, July). SPIESSER Dresden, Chemnitz, Germany

with Claudia Fraas: Multimodale Frames analysieren. Werkstattbericht eines qualitativen Mixed-Method-Ansatzes (2013, February). Workshop "Frame-Theorien im Vergleich: Modelle, Anwendungsfelder, Methoden", Düsseldorf University, Germany

Coding regulation in Wikipedia (2013, January). Workshop "Submit: Code as Control", Hans-Bredow Institute, Hamburg, Germany

Chancen und Risiken sozialer Medien für die Berufsberatung (2012, December). Fortbildung der Berufsberaterinnen und -berater, Agentur für Arbeit Chemnitz, Meißen, Germany

with Aleksander Dera: Hochschul-PR im Mitmachnetz. Kommunizieren in Wikipedia (2012, September). Jahrestagung des Bundesverbandes Hochschulkommunikation, Dresden, Germany

Social Media/Social Memory. Remembering in a Networked Age (2012, July). Oxford Internet Institute Alumni Conference, University of Oxford, U.K.

Too many things to remember. Commemoration online, memory places, and the economies of attention (2012, July). Digital Memories Seminar, University of London/London South Bank University, Center for Media & Culture Research, London, U.K.

Potenziale sozialer Medien für die Studienorientierung (2012, July). Berufsakademien Sachsen, Dresden, Germany

Potenziale sozialer Medien für die Studienorientierung (2012, May). Fortbildung der Beraterinnen und Berater für akademische Berufe, Agenturen für Arbeit Sachsen, Meißen, Germany

Editieren ist Silber, Diskutieren ist Gold? Wikipedia als Diskussionsraum und Informationsplattform im neuen Netz (2012, May). Gesellschaft für Deutsche Sprache, Zweigverein Greifswald, Germany

Online-mediale Texte. Kommunikationsformen, Affordanzen, Interfaces (2012, February). Colloquium, de Gruyter Publishers, Berlin, Germany

Panel speaker at the Demokratie-Kongress 2011, Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin Adlershof, Germany, 30 November 2011

Wer, wie, was Wikipedia? Studien und Forschungsergebnisse zur Online-Enzyklopädie Wikipedia (2011, September). Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin, Germany

Medienpraktiken – Medienmodi. Medienhandeln aus praxistheoretischer Sicht (2011, June). Hans-Bredow-Institut/Graduate School Media and Communication, Hamburg, Germany

Panel speaker at the 1st Conference of the CDU-Landesausschuss Wirtschaft und Innovation "Kluge Köpfe: Die Besten in und für Sachsen", Altkötzschenbroda, Germany, 12 April 2011

Virtual Communities. Being Alone Together (2010, September). Workshop "The Digital Revolution and the Atomization of the Human Experience", Consorci Universitat Internacional Menéndez Pelayo de Barcelona (CUIMPB), Centre Ernest Lluch, Barcelona, Spain

Was haben Viehweiden mit Software zu tun? Informationsgüter und die Allmende (2010, May). UNIX-Stammtisch, TU Chemnitz, Germany

Soziale Dilemmata online (2009, December). Doktorandenforum der Studienstiftung des deutschen Volkes, Koppelsberg, Germany

Governing Wikipedia. The Dynamics of Rules-in-form and Rules-in-use in the Online Encyclopaedia (2009, October). Berkman Centre for Society & Internet, Harvard Law School, U.S.A.

Cooperative Text Production in Wikipedia (2009, March). Collaborative Digital Research in the Humanities (CEDAR) Workshop, Aberystwyth University, Wales, U.K.

Coordinating collective action in projects of the commons-based peer production (2009, March). Information and Web Science Doctoral Workshop, Oxford Internet Institute (OII), University of Oxford, U.K.

Applying the institutional analysis and development framework to the commons-based peer production. A workshop report (2009, March). DPhil Seminar, Oxford Internet Institute (OII), University of Oxford, U.K.

Marktplatz der Ideen. Zur Analyse der diskursiven Wissenskonstruktion in Wikipedia (2008, November). Workshop "Kollaborative Wissenskonstruktion mit Wikis", Leibniz Graduate School for Knowledge Media Research, Institut für Wissensmedien, Tübingen, Germany

Commentary to the talk of Dietrich Busse "Linguistische Konzepte zur Diskursanalyse" (2008, October). Workshop of the DFG network "Methodologien und Methoden der Diskursanalyse" (MeMeDA), Wuppertal, Germany

Regulation and Governance in the Commons-based Peer Production (2008, July). Summer Doctoral Programme (SDP), Oxford Internet Institute (OII), University of Oxford, U.K.

Wikipedia. Die (andere) Enzyklopädie. Gedruckte Nachschlagewerke und das freie Online-Lexikon Wikipedia zwischen Konkurrenz und Kontinuität (2008, May). Gesellschaft für deutsche Sprache (GfdS), Zweigverein Chemnitz, Germany

Online-Diskurse. Theoretische und methodische Anforderungen eines diskursanalytischen Untersuchungsfeldes (2008, April). Doktorandenforum der Studienstiftung des deutschen Volkes. Kloster Schönenberg, Ellwangen, Germany

Diskursive Regime in einer heterarchisch organisierten Online-Umgebung (2007, December). Doktorandenforum der Studienstiftung des deutschen Volkes. Kloster St. Norbert, Rot an der Rot, Germany

'Make truth laugh': irony and laughter in the novels of Eco (2007, October). Conference "Le rire européen / European Laughter. Exchanges and Confrontations." Université de Perpignan, France

Discursive Knowledge Constitution in Wikipedia (2007, May). Willy-Brandt-Center, Wrocław University, Poland

Posters

Albrecht, Steffen; Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Kahnwald, Nina; Kawalek, Jürgen; Köhler, Thomas; Morgner, Sven; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret; Weller, Anja & Welz, Tobias (2010): Learner Communities of Practice. Unterstützung informellen Lernens an der Hochschule mit Social Software. 2nd Symposium E-Learning an Hochschulen, Dresden, 9 March 2010.

Albrecht, Steffen; Fraas, Claudia; Gerth, Michael; Kahnwald, Nina; Kawalek, Jürgen; Köhler, Thomas; Morgner, Sven; Pentzold, Christian; Saupe, Volker; Schwendel, Jens; Stark, Annegret & Weller, Anja (2009): Learner Communities of Practice. Unterstützung informellen Lernens an der Hochschule mit Social Software. 7th Workshop on e-Learning, Leipzig, 28 September 2009.

Pentzold, Christian & Seidenglanz, Sebastian (2006): Motivation Revisited. The Open Question of User Motivation in the Light of System Theory. Wikimania'06, Harvard Law School, Cambridge, MA, 5 August 2006.